Mosty

Wiadukt Millau

Napisany przez Marcin Gajda

Wiadukt Millau – most wantowy nad doliną rzeki Tarn, w pobliżu Millau, na południowym zachodzie Francji. Projektantami konstrukcji są brytyjski architekt Norman Foster i francuski inżynier specjalizujący się w mostach Michel Virlogeux. Wiadukt został otwarty14 grudnia 2004 roku i oddany do użytku dwa dni później.

Przed budową mostu ruch odbywał się u zejścia do doliny rzeki Tarn, powodując znaczne przeciążenia, zwłaszcza w okresie letnim. Obecna konstrukcja przecina dolinę tworząc ostatnie ogniwo Autostrady A75 z Clermont-Ferrand do Pézenas. Wiadukt zmniejszył koszty transportu i usprawnił przepływ ruchu. Droga ta wybierana jest głównie osoby udające się do południowej Francji lub Hiszpanii.

Wiadukt Millau jest znany nie tylko ze swojej wielkości, dzierży miano jednego z najwyższych mostów drogowych na świecie, ale także ze swej elegancji. Składa się z siedmiu żelbetonowych filarów, każdy po 87 m wysokości i ok 700 ton wagi, ustawionych na szczycie pylonów. Pomiędzy nimi po jedenaście metalowych kabli zapewniających wsparcie dla talii drogowej. Każdy pylon jest obsługiwany przez cztery głębokie szyby (15 m głębokości i 5 m średnicy). Główny pokład ważący ok 36 tys. ton składa się z ośmiu przęseł – sześć centralnych o długości 342 m i dwa zewnętrzne po 204 m.

Dane techniczne:

  • długość – 2460 m
  • szerokość – 32,05 m
  • wysokość – 343 m
  • najdłuższe przęsło – 342 m
  • wysokość jezdni – 270 m

Budowa wiaduktu pochłonęła więcej niż przewidywane 394 mln euro. Konstruktorzy Eiffage, którzy spośród czterech konsorcjów wygrali przetarg na budowę, zapewnili wsparcie finansowe przyznając sobie prawo do pobierania opłat za przejazd przez 75 lat, aż do 2080 roku. Rząd ma możliwość przejęcia nadzoru nad mostem w 2044 roku. Przewiduje się, że wiadukt będzie służył przez 120 lat.

O autorze

Marcin Gajda

Zostaw komentarz