cudaarchitektury.pl

cudaarchitektury.pl – ciekawe budowle na świecie

Budownictwo

Zapora Hoovera

Zapora Hoovera – betonowa tama zbudowana w dolnym biegu rzeki Colorado. Znajduje się w Czarnym Kanionie na granicy Arizony i Nevady, niespełna 50 km od Las Vegas. Zapora została nazwana na cześć Herberta Hoovera, 31 prezydenta Stanów Zjednoczonych, który odegrał ważną rolę w jej budowie. Budowa tamy rozpoczęła się w 1931 i zakończyła w 1936 roku, dwa lata przed terminem.

Projekt tamy

Przed budową zapory, rzeka Colorado często zalewała niższe tereny prowadząc do licznych powodzi. Projektanci tamy mieli nadzieję, że pomoże to zmniejszyć wahania poziomu rzeki. Ponadto, spodziewano się, że zbiornik umożliwi nawadnianie pobliskich terenów i będzie źródłem zaopatrzenie w wodę Los Angeles i innych części południowej Kalifornii.

W 1922 roku powstałą specjalna komisja, która ustaliła i podpisała dokument ustalający przekrój technik wodnych. Pismo to utorowało drogę do realizacji budowy zapory. Konstrukcja wymagała znacznych środków z budżetu państwa. Projekt ustawy o dofinansowanie przedsięwzięcia nie od razu otrzymał aprobatę. Dopiero 21 grudnia 1928 roku prezydent Calvin Coolidge podpisał ustawę zatwierdzającą projekt.

Początkowy projekt miał być prostą konstrukcją tamy i elektrowni wodnej. Przyjęto założenie, że strona zewnętrzna będzie posiadała konwencjonalną formę wykonaną w nowogotyckim stylu. Proponowany projekt został skrytykowany przez wielu współczesnych architektów. Uznawali, że nie odzwierciedla charakteru epokowej konstrukcji.

W rezultacie do przerobienia projektu został zaproszony architekt Gordon Kaufman. Kaufman był w stanie przerobić projekt wykonując instalacje zewnętrzne w tradycji stylu Art Deco. Górna część zapory jest ozdobiona wieżyczkami. A po środku znajduje się linia graniczna stanów z zegarami pokazującymi aktualny czas w Nevadzie i Arizonie.

W budowie brały udział tysiące robotników, maksymalną liczbę odnotowano w lipcu 1934 roku – 5251 osób. Zgodnie z warunkami kontraktu nie zatrudniano imigrantów z Chin, a liczba ciemnoskórych robotników nie mogła przekroczyć 30. Budowa tamy przeprowadzana była w trudnych warunkach. Część pracy wykonywano w tunelach, w których panował nadmiar tlenku węgla, co prowadziło do zatruć i śmierci. Łącznie w pracach nad zaporą zginęło nieco ponad 100 osób. Jednocześnie była to pierwsza budowa, na której konstruktorzy i pracownicy wykorzystywali ochronne kaski.

Dane techniczne:

  • wysokość – 221,4 m
  • długość – 379 m
  • grubość u podstawy – 200 m
  • grubość u góry – 14 m

Tama Hoovera nie została odlana w jednym kawałku, ale składa się z wielu pojedynczych trapezowych betonowych bloków. Gdyby ściany wykonano z jednolitego betonu w procesie utwardzania doszłoby do ich ostatecznego rozpadu. Zapora składa się z ok. 2,6 mln metrów sześciennych betonu i 43 500 ton stali.

Zapora jest obsługiwana przez oddział Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Stanów Zjednoczonych. W 1981 roku została ujęta w Krajowym Rejestrze miejsc o znaczeniu historycznym. Tama Hoover jest jedną z najbardziej znanych atrakcji w okolicach Las Vegas.