Mosty

Most Bosforski

Napisany przez Marcin Gajda

Most Bosforski – to jeden z dwóch mostów łączących część europejską z azjatycką Stambułu. Konstrukcja unosi się nad cieśniną Bosfor. Budowa mostu bosforskiego trwała od 1970 do 1973 roku. Prace budowlane ukończono dokładnie 30 października 1973 roku, co zbiegło się z 50-leciem powstania Republiki Tureckiej.
Postanowienie o budowie Mostu nad Bosforem wydał w 1957 roku ówczesny premier Turcji. Na głównego wykonawcę projektu wybrano angielską firmę Freeman Fox & Partners. Prace budowlane rozpoczęto w 1970 roku. Konstrukcję stawiało 35 inżynierów i 400 robotników.

Most Bosforski posiada osiem pasów ruchu (w tym dwa pasy awaryjne). Ze względu na różny poziom natężenia ruchu ulicznego, od rana dostępne są cztery pasy w kierunku Europy, po południu w kierunku Azji. W ciągu czterech lat od otwarcia konstrukcji, mostem można było podróżować pieszo lub samochodem. Aktualnie most przeznaczony jest wyłącznie dla samochodów osobowych i autokarów.

Dane techniczne:

  • długość – 1560 m
  • szerokość – 33,4 m
  • wysokość nad powierzchnią wody – 64 m
  • długość najdłuższego przęsła – 1074 m
  • wysokość filarów – 105 m

Ciekawostki:

  • od otwarcia mostu do 29 grudnia 1997 roku przez most przejechało miliard pojazdów, codziennie mostem podróżuje 180 tys. pojazdów
  • koszt budowy mostu – 200 mln dolarów
  • Most Bosforski był przedstawiony na rewersie 1000-lirowego banknotu
  • most z pełnym obciążeniem ugina się o 90 cm
  • w 2005 roku na moście rozegrano pokazowy mecz tenisa

O autorze

Marcin Gajda

Zostaw komentarz